Scouting, strategi och truppvärde är nya begrepp som engagerar i fotbollssverige. Just scouting är en del av fotbollen som sällan kommer upp till ytan eftersom arbetet sker mer bakom kulisserna. En person som jobbar med detta i sin vardag är Mehmed Sikira, scout i AIK Fotboll. Vad gör en scout och hur kommer man in på själva yrket? Scoutsvenskan fick en pratstund med huvudpersonen själv för att få insyn i rollen, resorna runt om i världen, hur AI används i branschen, och självklart ambitionerna i AIK
Intervjun
Först och främst, berätta kort om dig själv och din roll?
Mitt namn är Mehmed Sikira, 21 år och arbetar som scout i AIK. Min roll handlar om att identifiera, analysera och följa spelare som kan vara intressanta för klubben, både på kort och lång sikt.

Ta oss igenom resan och din väg till att bli scout i AIK? Hur ser vägen dit ut?
– Jag har en bakgrund i fotboll, men aldrig som någon “wow-spelare”. Opererade mig runt 18 års åldernpå grund av min höft så kände jag att det var bäst att fokusera på annat. Jag gillade alltid ändå de strategiska bitarna mer. En Football Manager-nörd helt enkelt. Vägen till scouting har inte varit spikrak, men jag började hjälpa till i Sarajevo i deras nya scoutinggrupp lite inofficiellt. Där assisterade jag en scout som jobbat tio år i Club Brugge, vilket blev en fantastisk kickstart för att förstå vad man ska tänka på och hur saker fungerar. Parallellt gjorde jag matchanalyser åt lag och tränade spelare individuellt i Stockholmsområdet. Sedan tog jag kontakt med Bateman (William Bateman i AIK) för att kolla möjligheter i Stockholm och började volontärt i akademin. Det gick bra där vilket ledde till en uppflyttning till en kombination med A-lag, scouting och U som pågått i snart ett och ett halvt år.
AIK har alltid varit synonymt med ett hårt arbetande kollektiv, med erfarna etablerade spelare som kärnan i laget. Idag känns det som att AIK börjar bli yngre, med en annan syn på truppbygget. Ligger det något i det?
– Det är nog ingen hemlighet om man tittar på det senaste fönstret att man velat föryngra, men kärnan med etablerade kulturbärare och ”key players” är fortfarande där. Något jag tycker är viktigt. Jag tänker spontant att förändringar i fotbollsvärlden kräver att vi följer med, och samtidigt finns det ett ekonomiskt värde i det vi gör och kontinuiteten vi försöker skapa. Har man en stomme av spelare som vet vad det innebär att spela för AIK och som kan leda både på och utanför planen. Samtidigt som man ger unga spelare utrymme som bidrar med energi, hunger och kan representera en framtida värdeutveckling för klubben. Det har Wisur och Jeremy balanserat bra.
Går det att inspireras av andra klubbar eller följer man alltid sin egen väg?
– Självklart går det att inspireras. Brighton, Nordsjælland, det Adrian von Heijne gjorde i Sirius och Hammarby, Bodö Glimt – alla har intressanta metoder. De tycker jag är väldigt intressanta att lyssna på i diverse poddar. Klubbar som nämnts har också varit framgångsrika på att kombinera scouting i ”gömda” marknader med att sälja vidare spelare till större ligor. Samtidigt måste man förstå skillnader i resurser, kultur och konkurrens. Sen har man sin egen twist på det och får väl forma sina tankar utifrån det.
Dataanalys tar mer plats i fotbollsvärlden idag. Hur ser du på betydelsen av data som underlag för hur man scoutar spelare?
– Data är ett fantastiskt verktyg, men det är just ett verktyg. Det hjälper oss att sålla bland tusentals spelare, hitta intressanta profiler och förstå mönster i prestationer. TransferLab är helt otroligt. Det underlättar min vardag enormt. Data säger inte allt men, ger en riktigt bra indikation nio gånger av tio. En spelare kan överprestera på samtliga KPI:er vi kollar på och falla på andra. Men, man måste förstå varför. Är det för att de spelar i en stark miljö, eller är det något som går att översätta till vår nivå? Därför kombinerar vi siffror med öga och kontext. Data hjälper oss ställa rätt frågor, men svaret kommer från helhetsbedömningen. Vägen AIK valt nu är riktigt intressant och det är ett privilegium att vara med på resan som jag tror kommer gynna AIK på lång sikt.
Du som jobbar med scouting – Kommer AI kunna ersätta det mänskliga ögat i fotbollens värld?
– Jag tror att AI kommer att spela en allt större roll, framför allt för att bearbeta enorma mängder information snabbare än vi människor kan. Men att ersätta det mänskliga ögat helt tror jag inte på. Fotboll handlar inte bara om siffror och rörelser, det handlar om intentioner, beslutsfattande, personlighet och hur spelare reagerar i pressade situationer – saker man ser på planen med egna ögon. Det krävs ett tränat öga för att se detaljer som inte fångas i en databas. Jag ser AI som en stark partner, inte en ersättare.
Du var nyligen i Afrika på en jobbresa. Hur var den upplevelsen på nära håll? Vad gör man?
– Det var både intensivt och otroligt inspirerande. Jag var i Nigeria och kommer snart åka tillbaka, samt till Ghana. Gäller att bibehålla de goda relationerna man byggt upp. Nigeria är verkligen en stor omväxling jämfört med vad jag upplevt tidigare – och positivt överraskande. Bemötandet är fantastiskt och man märker verkligen hungern hos spelarna där nere. Samtidigt blir det tydligt vilken effekt vi i AIK kan ha – jag satte mig på arenan första dagen och hörde folk ropa och vinka “Yohanna” när de såg mig komma in med AIK kläder (i samband med signeringen av Zadok Yohanna) . Det visar vilket spår vi lämnar efter oss och hur vårt arbete uppmärksammas.
Jag antar att du kanske inte tittar på fotboll som en supporter gör. Har du några detaljer du lägger märke till när du ser på matcher?
– Självklart blir det annorlunda live – då ser man alla små detaljer oavsett om man vill eller inte: scanningen, hur spelarna öppnar upp sig, hur de positionerar sig i olika faser av spelet. På tv kan man koppla av lite, men man ser hur lagen startar sin speluppbyggnad och de taktiska bitarna tydligare. Detaljer som kroppsspråket är viktigt – man ser om en spelare är fokuserad, engagerad eller tappar drivet. Beslutsfattande är centralt: vad gör spelaren under press, eller försvinner de när tempot höjs? Jag försöker alltid göra en helhetsbild, se hur spelaren agerar utan och med boll samt hur den reagerar i olika situationer.
Tycker du att svenska lag utforskar världen tillräckligt när det kommer till rekrytering av spelare, eller rör man sig för mycket i sina närområden?
– Det beror på kontext. Man kan inte förvänta sig att alla ska utforska alla marknader. Men det finns mycket mer talang globalt än vad svenska klubbar ofta utnyttjar. Många blir trygga i Norden eller på bekanta marknader, vilket gör att man riskerar att missa guldkorn. Samtidigt krävs resurser, nätverk och mod för att arbeta i andra delar av världen, och inte alla marknader passar vår liga. Men de klubbar som vågar titta bredare, och gör det strukturerat och smart, får ett försprång.
Finns det någon region eller ett land i världen du anser vara underskattat fotbollsmässigt?
– Japan har jag fastnat för på sistone. Det finns otroligt mycket kvalitet där.
Avslutningsvis, om du får skapa din perfekta bild av AIK, vad ser du framför dig?
– Min perfekta bild av AIK är att vara ledande i Norden på scouting och spelarrekrytering, med en tydlig identitet som kombinerar kultursättare, värdespelare och hungriga unga spelare. Vi värvar inte bara för nuet, utan bygger långsiktiga värden. Samt är proaktiva i allt vi gör. AIK ska kunna konkurrera sportsligt i Allsvenskan, skapa spelare som attraherar intresse från större ligor och erbjuda en miljö där spelare kan utvecklas som både fotbollsspelare och individer. Men, även för oss i organisationen. Att varje dag komma in och göra allt för att utvecklas. Vi ska inte glömma AIKs historia och tradition – målet är att konkurrera om guld samtidigt som vi formar framtiden. Det är nog min perfekta bild.
Scoutsvenskan tackar Mehmed Sikira för medverkan
Gillade du artikeln? Följ Scoutsvenskan på sociala medier nedan